Om mig

Mitt foto
Ekenäs, Raseborg, Finland
Jag är en småstadstjej på 25 år. Jobbar inom en mansdominerad bransch, funderar på vad jag vill bli när jag blir stor och planerar alltid nästa resa. Kommer blogga om allting från min passion för bakande, min nyfunna kärlek till modebloggare, kläder och outfits samt resor och foto.

måndag 22 september 2014

Dhermi-Darzeze

Från Saranda drog vi tillbaka upp längs kusten igen. Samma vindlande väg, men nu hade man blivit lite van med höjderna.



 Vi stannade till i Dhermi, en liten stad vid kusten med de branta bergen precis bakom strandlinjen. Planen var att övernatta en natt här eftersom Visis kompisar från Gramsh jobbade och bodde här, men alla rum som fanns att hyra i byn var fullbokade. Så efter ett eftermiddagshäng på den ljuvligaste hippie-beachbaren fick vi dra vidare mot Darzeze. Hursomhelst var Dhermi superfint, stämningen underbart Jamaikansk och chill och nästa gång jag åker till Albanien skippar jag Saranda till förmån för Dhermi, helt klart!






Vi kom fram relativt snabbt till Fier, den närmaste storstaden till Darzeze. Utsvultna tog vi en gyro och skumpade sedan ut på vischan, Vi kom däremot tillbaka dagen efter för att kolla in lite shoppingcenter.



Darzeze är en liten by vid havet, var korna vandrar fritt på gatan och din närmaste granne högst antagligen har fyra ben. Stämningsfullt och koskitluktande. Stranden är superfin, vilket var en nyhet för mig. Senaste gången jag och Emmy var i Darzeze var det regnigt och kallt i april. Nu njöt vi av den långa sandstranden och de superhöga vågorna.





Anledningen att vi åkte till Darzeze, förutom att träffa mosters familj och min favoritflicka Noche,var att ytterligare en av Visis kusiner gifte sig, vilket gav oss möjligheten att Emmy och Kalle också fick uppleva ett albanskt bröllop. Superkul hade vi med Noche på fredagkvällen då vi dansade med alla andra släktingarna på gatan!



Vad gällde bröllopet var allting mindre än i Gramsh, men tyvärr var ljudnivån olidligt högt uppskruvad, så vi stannade bara ett par timmar innan vi gick till vårt rosa hus för att packa ihop och åka "hem" till Gramsh igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar